Skip to main content

Szanowni Państwo,
z przykrością informacje, ze usługa musi zostać tymczasowo zamknięta z powodów technicznych i logistycznych. Gdy tylko rozwiążemy problemy techniczne, zostaną Państwo o tym poinformowani. Bardzo przepraszamy za zaistniała sytuacje.

Obalając mity na temat pieczywa, wiemy już, że aby zachować szczupłą i zdrową sylwetkę nie musimy rezygnować z niego w naszej codziennej diecie. Co więcej, wybór odpowiedniego bochenka może wspomóc naszą walkę z dodatkowymi kilogramami. Czym więc kierować się przy wyborze pieczywa będąc na diecie?

Czy można żyć bez chleba? Tak, tylko po co…

Zdrowa dieta opiera się na zbilansowanych, różnorodnych i pełnowartościowych produktach. Restrykcyjne, krótkotrwałe diety, eliminujące często wybrane grupy produktów z naszego jadłospisu przynoszą tylko chwilowy efekt. Zdrowe odżywianie to przede wszystkim zmiana nawyków żywieniowych i wybór produktów, które są korzystne dla naszego organizmu oraz poprawiają jego kondycję. Zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia powinniśmy spożywać produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste. W racjonalnej diecie odchudzającej jest miejsce na pyszne kanapki czy inne ulubione dania z wykorzystaniem pieczywa. Ważny jest oczywiście właściwy wybór chleba.

Biały czy ciemny chleb?

W tym starciu postaw na wyroby razowe. Pamiętaj jednak, że ciemny kolor chleba nie zawsze oznacza, że jest zdrowszy, znaczenie ma tu jego skład. Może okazać się bowiem, że kupujemy chleb z białej mąki tylko ubarwiony na ciemno. Pieczywo razowe wyprodukowane z mąki razowej, czyli zmielonej jednokrotnie, zawiera cenne składniki odżywcze. Znajdziemy w nim witaminy z grupy B i E, mnóstwo cennych składników mineralnych oraz błonnik – niezwykle ważny w procesie odchudzania. Chleb jasny wypiekany z oczyszczonej białej mąki traci niestety większość wartości odżywczych.

Chleb na drożdżach czy na zakwasie?

Pieczywo na zakwasie uważa się za najzdrowsze. Cechuje się niskim indeksem glikemicznym, jest bardziej treściwe, zaspokaja głód na dłuższy czas. Zawiera dobroczynne bakterie kwasu mlekowego. Działa korzystnie na nasz układ trawienny oraz zapobiega zaparciom.

Typ i rodzaj mąki

Mąka to zdecydowanie najważniejszy składnik chleba. Myśląc o odchudzaniu lepiej postawić na produkty z mąki pełnoziarnistej, razowej lub graham. Pieczywo wypiekane z białej mąki pszennej jest puszyste i smaczne, jednak zawiera mało błonnika, przez co zaspokaja głód na krótki czas. Zamiast pszennych wyrobów wybierz produkty z mąki żytniej, owsianej, orkiszowej czy mieszanej. Zawierają one dużo błonnika, dają uczucie sytości na dłużej, mają mniej kalorii i są bogatsze w wartości odżywcze. Ważny jest także typ mąki – im wyższa wartość, tym niższy zakres przetworzenia ziarna i tym samym więcej składników mineralnych.

Prosty skład

Dobry chleb wyróżnia się prostym składem. Zawiera mąkę, wodę, sól i zakwas, ewentualnie drożdże. Pożądane dodatki to nasiona, bakalie, pestki oraz zioła. Pozostałe składniki to zbędne „ulepszacze”, przez które chleb staje się mniej wartościowy i bardziej kaloryczny.

Skomponuj zdrową dietę dzięki bogatej ofercie Pana Pieczywko!

Leave a Reply